
Giriş yapın ya da bir hesap oluşturun
CloseGeri Dönen Müşteri
Devamlı Müşteriyim
Giriş yapın ya da bir hesap oluşturun
CloseKayıt Ol
Zaten bir hesabınız varsa, lütfen giriş formundan giriş yapın..
Hesabınız Oluşturuldu!
Tebrikler! Hesabınız başarılı bir şekilde oluşturuldu! PLATOON hesabınızı kullanmaya başlamadan önce hesabınızın onaylanması gerekiyor.
Hesabınız onaylandığında e-posta adresinize bilgilendirme mesajı gönderilecektir. Eğer hesabınız ile ilgili herhangi bir sorunuz varsa, lütfen bizimle iletişime geçiniz.
Oturum Kapatıldı
Oturumunuz güvenli bir şekilde kapatıldı. Artık bilgisayarı güvenli bir şekilde terk edebilirsiniz.
Alışveriş sepetiniz kaydedildi, bir dahaki oturumunuz da kaldığınız yerden devam edebilirsiniz.
Mesafeli Satış Sözleşmesi
06 Mart 2011 Tarihli Resmi Gazete
Sayı: 27866
Sanayi ve Ticaret Bakanlığından:
MESAFELİ SÖZLEŞMELERE DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 - (1) Bu Yönetmeliğin amacı; mesafeli sözleşmelere ilişkin uygulama usul ve esaslarınıbelirlemektir.
Kapsam
MADDE
2 - (1) Bu Yönetmelik; yazılı, görsel ve elektronik ortamda veya diğer
iletişim araçları kullanılarak ve tüketicilerle karşı karşıya
gelinmeksizin yapılan, malın veya hizmetin tüketiciye anında veya
sonradan teslimi ya da ifası kararlaştırılan sözleşmelere uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Bankacılık ve sigortacılık ile ilgili,
b) Otomatik makineler aracılığıyla yapılan satışlar ile ilgili,
c) Halka açık telefon kullanımı suretiyle telekomünikasyon hizmeti verenlerle akdedilen,
ç) Taşınmaz satış, kiralama ve taşınmaza ilişkin diğer haklarla ilgili,
d) Artırma veya eksiltme yoluyla akdedilen,
sözleşmelere uygulanmaz.
(3) 5 inci, 6 ncı, 7 nci ve 8 inci maddeler ile 9 uncu maddenin birinci fıkrası;
a)
Gıda maddelerinin, içeceklerin ya da diğer günlük tüketim maddelerinin,
satıcının düzenli teslimatlarıçerçevesinde tüketicinin meskenine veya
işyerine götürülmesine ilişkin,
b) Seyahat, konaklama,
lokantacılık, eğlence sektörü gibi alanlarda hizmet veren sağlayıcılarla
kurulan ve sağlayıcının belirli bir tarihte veya zaman dilimi içinde
sözleşme konusu hizmet edimini sunma yükümlülüğüaltına girdiği,
sözleşmelere uygulanmaz.
Dayanak
MADDE
3 - (1) Bu Yönetmelik, 23/2/1995 tarihli ve 4077 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanunun 9/A ve 31 inci maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 - (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Sanayi ve Ticaret Bakanını,
b) Bakanlık: Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,
c) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan mal sağlama dışındaki her türlü faaliyeti,
ç) Kredi veren: İlgili mevzuat gereği tüketicilere nakit kredi vermeye
yetkili olan banka, özel finans kuruluşu ve finansman şirketlerini,
d) Mal: Alışverişe konu olan taşınır eşyayı ve elektronik ortamda
kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri gayri
maddi malları,
e) Mesafeli sözleşme: Yazılı, görsel,
telefon ve elektronik ortamda veya diğer iletişim araçlarıkullanılarak
ve tüketicilerle karşı karşıya gelinmeksizin yapılan ve malın veya
hizmetin tüketiciye anında veya sonradan teslimi ya da ifası
kararlaştırılan sözleşmeleri,
f) Sağlayıcı: Kamu
tüzel kişileri de dâhil olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri
kapsamında tüketiciye hizmet sunan gerçek veya tüzel kişileri,
g) Satıcı: Kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere ticari veya mesleki
faaliyetleri kapsamında tüketiciye mal sunan gerçek veya tüzel
kişileri,
ğ) Sürekli veri taşıyıcısı: Tüketicinin,
kendisine kişisel olarak gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun
olarak makul bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini
sağlayan ve kaydedilen bilgiye aynen ulaşılmasına imkân veren her türlü
araç veya ortamı,
h) Tüketici: Bir mal veya hizmeti
ticari veya mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan veya yararlanan
gerçek ya da tüzel kişiyi,
ı) Uzaktan iletişim
aracı: Mektup, katalog, telefon, faks, radyo, televizyon, elektronik
posta mesajı, internet gibi fiziksel olarak karşı karşıya gelinmeksizin
sözleşme kurulmasına imkân veren her türlü araç veya ortamı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Mesafeli Sözleşmelere İlişkin Genel Düzenlemeler
Ön bilgiler ve bilgilendirme formu
MADDE 5 - (1) Tüketici, mesafeli sözleşmenin kurulmasından önce
aşağıdaki bilgilerin tamamınıiçerecek şekilde açık, anlaşılır ve
kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun bir şekilde satıcı veya
sağlayıcıtarafından bilgilendirilir.
a) Satıcı veya sağlayıcının isim, unvan, açık adres, telefon ve varsa diğer erişim bilgileri.
b) Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel nitelikleri.
c) Tüm vergiler dâhil olmak üzere mal veya hizmetin Türk Lirası olarak satış fiyatı.
ç) Varsa teslim masrafları.
d) Ödeme ve teslim veya ifa ile ilgili bilgiler.
e) Cayma hakkının kullanılmasının şartları ve bu hakkın nasıl kullanılacağı.
f) Uzaktan iletişim aracının kullanım bedelinin olağan ücret tarifesi
üzerinden hesaplanmadığıdurumlarda, bu iletişim aracının kullanılması
nedeniyle tüketicilere yüklenen ilave maliyeti.
g) Mal veya hizmete ilişkin fiyat dâhil taahhütlerin geçerlik süresi.
ğ) Sözleşme konusunu, sürekli veya dönemsel olarak ifa edilen bir mal
veya hizmet ediminin oluşturduğu hâllerde söz konusu sözleşmenin asgari
süresi.
h) Belirsiz süreli veya süresi bir yıldan fazla olan borç ilişkilerinin feshedilme şartları.
ı) Tüketicilerin şikâyet ve itirazları konusunda başvuruların,
Bakanlıkça her yıl Aralık ayında belirlenen parasal sınırlar dâhilinde
tüketicinin mal veya hizmeti satın aldığı veya ikametgâhının bulunduğu
yerdeki tüketici sorunları hakem heyetine veya tüketici mahkemesine
yapılabileceğine ilişkin bilgi.
(2) Satıcı veya
sağlayıcı, mallar için sözleşme konusu mal tüketiciye ulaşmadan,
hizmetler için de sözleşmenin ifasından önce makul bir sürede, birinci
fıkrada yer alan bilgilerin tamamını içeren bilgilendirme formunu yazılı
olarak veya bir sürekli veri taşıyıcısı vasıtasıyla tüketiciye
ulaştırmak zorundadır. Telefon gibi sözlü uzaktan iletişim araçlarının
kullanıldığı durumlarda, satıcı birinci fıkrada yer alan bilgilerin
tamamınıiçeren bilgilendirme formunu en geç mal teslimi sırasında
tüketiciye teslim etmek zorundadır.
(3) Birinci
fıkrada belirtilen bilgilerin, kullanılan uzaktan iletişim araçlarına
uygun olarak ve iyiniyet ilkeleri çerçevesinde ergin olmayanlar ile
ayırtım gücünden yoksun veya kısıtlı erginleri koruyacak şekilde ticari
amaçlarla verildiğinin belirtilmesi zorunludur.
(4)
Telefon gibi sözlü uzaktan iletişim araçlarının kullanılması durumunda,
ayrıca her görüşmenin başında satıcı veya sağlayıcının kimliğinin ve
görüşmenin ticari amacının tüketiciye açık bir şekilde bildirmesi
zorunludur.
Ön bilgilerin teyidi
MADDE 6 - (1) Tüketici, 5 inci maddede belirtilen ön bilgileri
edindiğini yazılı olarak teyit etmedikçe satıcı veya sağlayıcı
tarafından sözleşme akdedilemez. Elektronik ortamda yapılan
sözleşmelerde teyit işlemi, yine elektronik ortamda yapılır.
Cayma hakkı
MADDE 7 - (1) Mesafeli sözleşmelerde tüketici, yedi gün içerisinde
herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin
sözleşmeden cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkının kullanıldığına dair
bildirimin bu süre içinde yazılı olarak veya bir sürekli veri
taşıyıcısıyla bildirilmesi yeterlidir.
(2) Cayma
hakkı süresi, malın teslimine ilişkin sözleşmelerde, tüketicinin malı
teslim aldığı günden itibaren, diğer sözleşmelerde ise sözleşmenin
akdedildiği günden itibaren işlemeye başlar.
(3)
Satıcı veya sağlayıcının 5 inci ve 6 ncı maddelerde belirtilen
yükümlülüklerini yerine getirmemesi hâlinde, cayma hakkı süresi üç
aydır. Bu süre, malın teslimine ilişkin sözleşmelerde, tüketicinin malı
teslim aldığı günden itibaren, diğer sözleşmelerde ise sözleşmenin
akdedildiği günden itibaren işlemeye başlar. Ancak 5 inci ve 6 ncı
maddelerde belirtilen yükümlülüklerin, üç aylık süre içerisinde yerine
getirilmesi hâlinde, birinci fıkrada belirtilen yedi günlük cayma hakkı
süresi, söz konusu yükümlülüklerin yerine getirildiği günden itibaren
işlemeye başlar. Cayma hakkının kullanıldığına dair irade beyanının bu
süre içinde yazılı olarak veya bir sürekli veri taşıyıcısıyla
bildirilmesi yeterlidir.
(4) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça tüketici, aşağıdaki sözleşmelerde cayma hakkını kullanamaz.
a) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı ile hizmetin ifasına başlanan hizmet sözleşmeleri.
b) Fiyatı borsa veya teşkilatlanmış diğer piyasalarda belirlenen mallara ilişkin sözleşmeler.
c) Tüketicinin istekleri veya açıkça onun kişisel ihtiyaçları
doğrultusunda hazırlanan, niteliği itibariyle geri gönderilmeye
elverişli olmayan ve çabuk bozulma tehlikesi olan veya son kullanma
tarihi geçme ihtimali olan malların teslimine ilişkin sözleşmeler.
ç) Tüketici tarafından ambalajının açılmış olması şartıyla, ses veya
görüntü kayıtlarına, yazılım programlarına ve bilgisayar sarf
malzemelerine ilişkin sözleşmeler.
d) Gazete, dergi gibi süreli yayınların teslimine ilişkin sözleşmeler.
e) Bahis ve piyangoya ilişkin hizmetlerin ifasına ilişkin sözleşmeler.
f) Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler ve tüketiciye anında
teslim edilen gayri maddi mallara ilişkin sözleşmeler.
(5) Tüketiciye, borcunun tamamen veya kısmen ifası için, satıcı veya
sağlayıcı veya onunla işbirliği içinde olan bir üçüncü kişi tarafından
kredi verildiği mesafeli sözleşmelerde, tüketicinin bu maddedeki
hükümler dâhilinde cayma hakkını kullanması durumunda kredi sözleşmesi
de herhangi bir tazminat veya cezai şart ödeme yükümlülüğü söz konusu
olmaksızın sona erer. Ancak bunun için cayma bildiriminin kredi verene
de yazılı olarak iletilmesi gerekir. Tarafların karşılıklı iade
yükümlülükleri saklıdır.
Cayma hakkının kullanılmasının sonuçları
MADDE 8 - (1) Tüketicinin cayma hakkını kullanması hâlinde satıcı veya
sağlayıcı, cayma bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren en
geç on gün içerisinde almış olduğu toplam bedeli ve tüketiciyi borç
altına sokan her türlü belgeyi tüketiciye hiçbir masraf yüklemeksizin
iade etmek ve yirmi gün içerisinde de malı geri almakla yükümlüdür.
(2) Teslim alınmış olan malın değerinin azalması veya iadeyi imkânsız
kılan bir nedenin varlığı cayma hakkının kullanılmasına engel değildir.
Ancak değer azalması veya iadenin imkânsızlaşması tüketicinin kusurundan
kaynaklanıyorsa satıcıya malın değerini veya değerindeki azalmayı
tazmin etmesi gerekir. Malın mutat kullanımı sebebiyle meydana gelen
değişiklik ve bozulmalar değer azalması sayılmaz.
Sözleşmenin ifası
MADDE 9 - (1) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, satıcı veya
sağlayıcı, tüketici tarafından kendisine siparişin iletildiği günden
itibaren en geç otuz gün içinde sipariş konusunu ifa eder. Bu süre
tüketiciye dahaönceden yazılı olarak veya bir sürekli veri taşıyıcısıyla
bildirilmek koşuluyla en fazla on gün uzatılabilir.
(2) Sipariş konusu mal ya da hizmet ediminin yerine getirilmesinin
imkânsızlaştığı hâllerde tüketicinin bu durumdan haberdar edilmesi ve
ödemiş olduğu toplam bedelin ve onu borç altına sokan her türlü belgenin
en geç on gün içinde kendisine iade edilmesi gerekir. Malın stokta
bulunmaması durumu, mal ediminin yerine getirilmesinin imkânsızlaşması
olarak kabul edilmez.
(3) Satıcı veya sağlayıcı,
aşağıdaki şartları sağlaması hâlinde tüketiciye eşit kalite ve fiyatta
başka bir mal veya hizmet tedarik edebilir.
a) Sözleşmede kararlaştırılmış olması.
b) Haklı bir nedenle sözleşme konusu mal veya hizmetin tedarik edilemeyeceğinin anlaşılması.
c) Tüketicileri açık ve anlaşılabilir bir şekilde bilgilendirerek onaylarını alması.
Sipariş edilmeyen mal ve hizmetler
MADDE 10 - (1) Sipariş edilmeyen malın teslimi veya hizmetin sunulması
durumunda; mal veya hizmetin kullanılması veya tüketilmesi hariç olmak
üzere satıcı veya sağlayıcı tüketiciye karşı herhangi bir hak ileri
süremez. Bu hâllerde tüketicinin sessiz kalması, sözleşmenin kurulmasına
yönelik bir kabul beyanı olarak yorumlanamaz ve tüketicinin malı geri
göndermek veya muhafaza etmek gibi bir yükümlülüğü yoktur.
Kartla ödeme
MADDE 11 - (1) Mesafeli sözleşmelerde ödemenin kredi kartı, banka kartı
veya benzeri bir ödeme kartı ile harcama belgesi düzenlenmeksizin
yapıldığı durumlarda, kartın bir başkası tarafından hukuka aykırışekilde
kullanılması hâlinde; 23/2/2006 tarihli 5464 sayılı Banka Kartları ve
Kredi Kartları Kanunu ve 10/3/2007 tarihli ve 26458 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Banka Kartları ve Kredi Kartları Hakkında
Yönetmelik hükümlerine göre işlem yapılır.
Bilgilerin saklanması ve ispat yükümlülüğü
MADDE 12 - (1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin bilgilendirilmesine
ve cayma hakkını kullanabilmesine ilişkin sistemi kurmak ve yazılı,
sesli veya elektronik ortamdaki bu bilgileri üç yıl boyunca saklamakla
yükümlüdür.
(2) Satıcı veya sağlayıcı elektronik
ortamda tüketiciye teslim edilen gayri maddi malların veya sunulan
hizmetlerin teslimatının ayıpsız olarak yapıldığını ispatla yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE
13 - (1) 13/6/2003 tarihli ve 25137 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Mesafeli Sözleşmeler Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 14 - (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Ticaret Bakanı yürütür.